El-Cykel VS Moped, detta är skillnaden

FordonTips & Tricks

Publicerad av:

En fråga du kanske ställt dig när du hör talas om el-cyklar, är var gränsen egentligen går mellan en el-cykel och en moped. I denna artikel reder vi ut begreppen och besvarar förhoppningsvis alla frågor du kan tänkas ha innan ett köp

Den officiella gränsdragningen handlar om två saker. Dels är det motorstyrkan, och dels kraft-tillförseln som avgör om något är en el-cykel eller en moped. Ju högre motoreffekt, desto snabbare hastighet, och en el-cykel får bara köras i upp till 25 km per timme, vilket ger en maximal motorstyrka på 250 W. Om el-cykeln har en starkare motor än så får den inte klassas som cykel, utan räknas som moped. En annan viktig särskiljning är att en el-cykel bara får ge kraft när du trampar. Om den för dig framåt utan trampning, är det per definition inte en cykel längre, utan klassas som moped, även om den inte har en kraftfullare motor. Till en el-cykel behöver du inte ha körkort eller annat bevis.

En motor med liknande maxstyrka som el-cykeln, men som inte behöver trampas kallas för Moped Klass 2 (läs mer om Klass 2 hos Transportstyrelsen), och du behöver inget särskilt körkort, men ett utfärdat förarbevis. En moped klass 2 kan likna en el-cykel på många sätt, den har trampor men motorn kan ge kraft även när du inte trampar.

En moped klass 1 har en kraftfullare motor och kräver körkort och hjälm. Här är det en maxhastighet på 45 km per timme som gäller. Hojen måste också vara registrerad och försäkrad för att du ska få köra den.

Statens el-cykelpremie gäller för såväl vanliga el-cyklar som el-mopeder av både klass 1 och klass 2. Premien, som består av 25 % av inköpspriset vid ny cykel, till max 10 000 kr, betalas ut av Naturvårdsverket, och kan få även riktiga dyra el-cyklar och mopeder att bli mer prisvärda.

Comments are closed.